اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) حزب‌الله جولان اشغالی را به آتش کشید نماینده روسیه: صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام فقط شرایط را بدتر می‌کند تیراندازی در آمریکا یک کشته و ۲۶ زخمی برجای گذاشت آمادگی کامل مشهد و خراسان رضوی برای برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری سخنگوی ستاد انتخابات: امروز ۳۷ نفر به ستاد انتخابات مراجعه کردند (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) یک دیپلمات انگلیسی از نقش ویرانگر غرب در بی‌ثباتی سیاسی افغانستان و منطقه پرده برداشت حملات موشکی سنگین مقاومت لبنان به شهرک‌های صهیونیستی وزیر فرهنگ لبنان برای عرض تسلیت به منزل شهید امیرعبداللهیان رفت جلسه ستاد پیشگیری و برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی خراسان رضوی برگزار شد پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری در سالروز رحلت امام خمینی(ره) در حرم مطهر رضوی احضار سفیر چین به وزارت امور خارجه (۱۳ خرداد) ادعای نماینده مجلس: جزئیات خرید سربازی به‌زودی اعلام می‌شود ویدئو | مستند «عاشق خمینی(ره)» محمود صادقی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرد + فیلم فیلم | محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد + صحبت‌ها و حواشی (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) امام خمینی(ره) شخصیت چند‌بعدی تاریخ معاصر احمدی‌نژاد داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ شد + فیلم آغاز چهارمین روز ثبت‌نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری (۱۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ایران رسماً عضو سازمان شانگهای شد | مودی، پوتین و شی جینپینگ از عضویت ایران در سازمان شانگهای استقبال کردند

  • کد خبر: ۱۷۲۶۳۹
  • ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
ایران رسماً عضو سازمان شانگهای شد | مودی، پوتین و شی جینپینگ از عضویت ایران در سازمان شانگهای استقبال کردند
نارندرا مودی، نخست وزیر هند امروز (سه‌شنبه) میزبان اجلاس مجازی سازمان همکاری شانگهای (SCO) است و رهبران چین، ایران، روسیه و پاکستان از شرکت‌کنندگان این اجلاس هستند.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از ایندیا پرس، نارندرا مودی، نخست وزیر هند با استقبال از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای گفت: خوشحالم که بگویم ایران به عنوان یک عضو کامل به خانواده سازمان همکاری شانگهای می‌پیوندد. برای رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی و مردم ایران بهترین‌ها را در این زمینه آرزو می‌کنم. همچنین از امضای تفاهم‌نامه استقبال می‌کنم.

مودی در سخنان افتتاحیه از سازمان همکاری شانگهای به عنوان "سکوی مهم برای صلح، رفاه و توسعه در کل منطقه اوراسیا" تقدیر کرد و گفت: سازمان همکاری شانگهای را به عنوان یک محله گسترده نمی بینیم، بلکه یک خانواده بزرگ می بینیم. امنیت، توسعه اقتصادی، اتصال، وحدت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و حفاظت از محیط زیست از ارکان چشم انداز ما برای سازمان همکاری شانگهای است.

او از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواست تا در برابر تروریسم برای صلح منطقه‌ای و جهانی بایستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی کشورها از تروریسم فرامرزی به عنوان ابزار سیاست‌های خود استفاده می‌کنند و به تروریست‌ها پناه می‌دهند. سازمان همکاری شانگهای نباید در انتقاد از چنین کشورهایی تردید کند. کشورهای سازمان همکاری شانگهای باید آن را محکوم کنند. نباید استانداردهای دوگانه در مورد تروریسم وجود داشته باشد.

او همچنین در مورد تأثیر مانع زبان بر عملکرد پلتفرم‌های چندملیتی مانند سازمان همکاری شانگهای صحبت کرد و اینکه چگونه پلتفرم زبان مبتنی بر هوش مصنوعی هند به غلبه بر این مانع کمک می‌کند.سازمان همکاری شانگهای می تواند صدای مهمی برای اصلاحات در سازمان ملل و سایر نهادهای جهانی شود. 

وی در سخنرانی خود اطمینان داد که هند از پیشنهاد اصلاحات و نوسازی سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهد کرد.

مودی در سخنرانی خود در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دهلی نو گفت که بلاروس نیز قصد دارد به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآید.

او گفت که سازمان همکاری شانگهای (SCO) باید برای مبارزه با تروریسم دست به دست هم دهد و در محکوم کردن کشورهای حامی تروریسم تردیدی نداشته باشد.

مودی همچنین از رهبران گروه‌های سیاسی و امنیتی اوراسیا خواست تا برای رفاه افغانستان و ارائه کمک های بشردوستانه به کابل تلاش کنند. مودی در نشست مجازی سران سازمان همکاری شانگهای گفت که نباید اجازه داد از خاک افغانستان برای بی ثبات کردن همسایگان استفاده شود.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین نیز ضمن استقبال و تبریک برای عضویت رسمی ایران به این سازمان گفت:جهان امروز دچار تحول خواهد شد، تحولاتی که با چالش‌های جدیدی همراه خواهد بود؛ وحدت یا تفرقه، همکاری یا منازعه، اینها سوالاتی است که در زمانه ما مطرح خواهد شد. آرزوی مردم برای داشتن خوشبختی هدف ماست. صلح و همکاری می‌تواند روند جاری دوران ما باشد.

وی گفت که باید در برابر تلاش‌های خارجی برای دامن زدن به جنگ سرد جدید در منطقه سازمان همکاری شانگهای (SCO) هوشیار بود. 

رهبر چین با تاکید بر لزوم همکاری به جای رقابت و احترام به منافع اساسی یکدیگر، گفت: همچنین باید با هرگونه تلاش برای سازماندهی انقلاب های رنگی در منطقه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مخالفت کرد.

علاوه بر این، شی پیشنهاد افزایش تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی در داخل سازمان را مطرح کرد و از سازمان همکاری شانگهای خواست تا در برابر هژمونیسم و سیاست قدرت مقاومت کند و گفت که چین آماده است فرصت های جدیدی را به جهان ارائه دهد.

 توکایف، رئیس جمهور قزاقستان نیز از سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای برای اجلاس بعدی سازمان در آستانه دعوت کرد و گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و از شما دعوت می‌کنم که در اجلاس بعدی سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قزاقستان - شهر آستانه در ۲۵ و ۲۶ اکتبر شرکت کنید.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: قزاقستان که بعد از هند ریاست سازمان همکاری شانگهای (SCO) را بر عهده می گیرد، پیشنهاد می‌کند استراتژی جدیدی برای توسعه سازمان همکاری شانگهای اتخاذ شود، پیش نویس این سند قبلاً تهیه شده و قصد داریم آن را در ریاست آتی خود ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: این گام مهمی برای پاسخگویی موثر به چالش‌های جدید و انطباق سازمان همکاری شانگهای با واقعیت‌های مدرن خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت: جنگ ترکیبی علیه روسیه ادامه دارد. پتانسیل جهانی برای درگیری در حال افزایش است و روسیه در مقابل تحریم ها و تحریک‌ها خواهد ایستاد.

او همچنین از عضویت ایران در این سازمان استقبال کرد. به ایران خوشامد گفت.

وی ضمن تاکید بر موضع روسیه در مخالفت با تحریم‌ها و محدودیت‌ها گفت: اتخاذ رویکردهای ضدروسی از مدتها قبل و در مرزهای روسیه و اوکراین آغاز شده بود.و اکنون، در واقع، یک جنگ ترکیبی علیه ما در حال انجام است، تحریم های غیرقانونی علیه روسیه در مقیاس بی سابقه‌ای استفاده می شود.

رئیس جمهور روسیه گفت: اختلافات ژئوپلیتیکی بیشتر و بیشتری در جهان ظاهر می شود و امنیت جهانی رو به وخامت است.

پوتین به سازمان همکاری شانگهای (SCO) گفت که این سازمان نقش مهم تری در حفظ ثبات در صحنه جهانی ایفا می کند. این امر به ویژه در شرایط کنونی که تضادهای ژئوپلیتیکی حادتر می شود، بسیار مهم است.

پوتین در نشست سران سازمان همکاری شانگهای گفت: تخریب سیستم امنیت بین‌المللی ادامه دارد و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همکاری امنیتی را افزایش خواهند داد.

پوتین گفت که بیش از ۸۰ درصد تجارت بین روسیه و چین با ارزهای ملی دو کشور انجام می شود.

در ادامه این نشست، امضای بیانیه دهلی نو و چندین سند دیگر توسط رهبران برنامه ریزی شده است.

این نشست همچنین در چارچوب بن بست مرزی بین نیروهای هند و چین برگزار می شود و حضور رئیس جمهور چین از نزدیک تحت نظر خواهد بود زیرا انتظار می رود مسائل مربوط به احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت مطرح شود.

تروریسم فرامرزی، همکاری در راهبردهای رادیکال‌زدایی، ترویج شیوه‌های زندگی پایدار برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، و تحول دیجیتال - برخی از حوزه‌های کلیدی هستند که مورد بحث قرار گرفتند.

پیش از این قرار بود این نشست به صورت حضوری در دهلی نو برگزار شود، اما این برنامه در اوایل ژوئن تغییر کرد.

ارتباط هند با سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۵ به عنوان یک کشور ناظر آغاز شد. سازمان همکاری شانگهای که در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای تأسیس شد، اکنون دارای هشت عضو است: بنیانگذاران آن - روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، و ازبکستان، و هند و پاکستان که در سال ۲۰۱۷ به آن پیوستند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->